Illustration vanliga frågor

Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.

Enligt lag om nationell läkemedelslista ska registret Nationella läkemedelslistan omfatta förskrivna och uthämtade läkemedel och andra varor i Sverige.

E-hälsomyndigheten har så långt det är möjligt tagit höjd för att kunna utveckla Nationella läkemedelslistan med hänsyn till eventuella framtida förändringar i lagstiftningen.

En framtidsfullmakt är en fullmakt som tas med och visas upp när uthämtning sker. Det blir apoteket som avgör om den kan godtas för själva expedieringen eller inte. En framtidsfullmakt kan inte registreras i E-hälsomyndighetens fullmaktsregister.

Avtalet som ni har med Inera reglerar nyttjandet av deras tjänster Pascal och NPÖ. Med E-hälsomyndigheten behöver inget avtal tecknas.

Läs mer: Information kring avtal och allmänna villkor.

Nej, om fullmakten avslutats måste fullmaktsgivaren registrera en ny fullmakt.

Ja, du som fullmaktsgivare kan registrera en fullmakt. Logga in med din e-legitimation och gå vidare till ”Fullmakter för apoteksärenden”. Där kan du registrera en fullmakt till privatpersoner.

Nej, du behöver lämna in en undertecknad blankett på ett apotek. Här hittar du blanketten för fullmakt för vård och omsorg

Nej, du behöver lämna in en blankett på ett apotek som både vårdnadshavare och ombud har skrivit under. Här hittar du blanketten för att som vårdnadshavare ge annan privatperson en fullmakt

Det är tyvärr inte tekniskt möjligt idag. Du behöver vända dig till ett apotek för att avsluta en fullmakt som gäller ditt barn.

Ja, det kan du. Om en fullmaktsgivare har registrerat dig som sitt ombud kan du logga in på Läkemedelskollen, gå till ”Fullmakter för apoteksärenden” och välja hantera samtycke för aktuell fullmakt. Först då blir fullmakten aktiv och kan användas för apoteksärenden.

Nej, det kan du inte. Du kan endast se aktiva fullmakter och inte de fullmakter som har avslutats eller där giltighetstiden passerats.

Det kan bero på olika saker:

Det personnummer som angivits kan vara felaktigt, kontrollera gärna personnumret igen.

Ombudet behöver vara 18 år eller äldre för att en fullmakt ska gå att registrera.

E-hälsomyndigheten hämtar uppgifter från folkbokföringen. Det går endast att registrera fullmakt för personer med svenskt personnummer.

Du eller ditt ombud har skyddade personuppgifter.

Det finns redan en aktiv fullmakt mellan er två. Det går endast att ha en aktiv fullmakt åt gången. Om du vill förnya fullmakten behöver du avsluta den aktiva fullmakten innan du kan registrera en ny. Tänk på att ombudet behöver samtycka på nytt.

Nej, det kan du inte. Om du vill förlänga en fullmakt behöver du avsluta den aktiva fullmakten innan du kan registrera en ny. Tänk på att ombudet behöver samtycka på nytt.

Som ombud har du sju dagar på dig att komplettera en registrerad fullmakt med ditt samtycke. Om fullmaktsgivaren registrerat fullmakten till exempel en måndag så måste ditt samtycke ha registrerats senast söndag samma vecka. Om inget samtycke finns tas fullmakten bort. Om fullmakten är borta inom de sju kalenderdagar som du har på dig att samtycka kan fullmaktsgivaren ha ångrat sig och avslutat fullmakten.

Du kan logga in i Läkemedelskollen och välja fullmakter för apoteksärenden. Där kan du se alla fullmakter mellan privatpersoner som du har gett eller fått.

Ja, det kan du. Både fullmaktsgivare och ombud kan avsluta en fullmakt när som helst. Logga in i Läkemedelskollen och välj fullmakter för apoteksärenden. Där kan du se alla fullmakter som du har gett eller fått och välja den fullmakt du vill avsluta.

Specifikation
En strukturerad beskrivning av krav och regler för dokumentation och informationsutbyte, inom eller mellan informationssystem, som är tillräckligt detaljerade för att kunna tillämpas entydigt. 

E-hälsospecifikation
En specifikation för tillämpning inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. 

Nationell gemensam e-hälsospecifikation, NGS
En e-hälsospecifikation som motsvarar ett behov som delas av flera aktörer och som efter en genomgången formell process har funnits vara nationellt tillämpligt. Det finns olika typer av e-hälsospecifikationer som till exempel rapportmallar för kvalitets- och hälsodataregister, Nationella informationsmängder NIM, Tjänstekontrakt och informationsspecifikationer.

En viktig förutsättning för digitalisering av vård och omsorg, är att information entydigt och att data säkert kan utbytas inom och mellan olika aktörer och system. En grund för standardiserad och strukturerad information är att använda gemensamma termer och begrepp, som finns beskrivna i e‑hälsospecifikationer.

Med ett standardiserat och strukturerat informationsutbyte kan informationen enklare återanvändas där den behövs vilket minskar risken för dubbeldokumentation och sparar tid. 

E-hälsospecifikationer kan tas fram lokalt, regionalt eller nationellt. Det sker ofta i processer för utveckling och/eller digitalisering av verksamheter. De personer som arbetar med att ta fram e-hälsospecifikationer är väl insatta i området och arbetar nära verksamheten som specifikationen berör.

 

En e-hälsospecifikation kan till exempel innehålla informationsmodeller, kunskapsunderlag, urval av koder från till exempel Snomed CT, Internationell klassifikation av funktionstillstånd, ICF, Klassifikation av vårdåtgärder, KVÅ och Nationella informationsmängder, NIM.

Myndigheter, intresseorganisationer, regioner, kommuner och systemleverantörer som utvecklar och tillhandahåller it-system till socialtjänsten, hälso- och sjukvården.