Illustration vanliga frågor

Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.

Nej, det är inte obligatoriskt. Även om du som förskrivare valt ett apotek är det inte ett krav att det apoteket behandlar ärendet, då patienten har rätt att välja valfritt apotek. Det viktigaste är att ett apotek kontaktas för vidare handläggning av licensärendet.

Läs användarhandlingen KLAS för mer information om KLAS till dig som förskrivare.

Kontakta din lokala SITHS-korts administratör och i andra hand er egen it-support.

Enhets-id är är ett unikt löpnummer som skapas första gången en vårdenhet registreras på ett apotek. Om det anges på blanketten underlättar det för apoteket när de ska söka upp vårdenheten, eftersom de hittar rätt på en gång.

Apoteket kan ta fram enhets-id. Men det är inte obligatoriskt att ange på fullmaktsblanketten, du kan lämna in den utan att fylla i det.

Ja, om det finns två vårdnadshavare så måste båda underteckna blanketten. Bådas legitimation ska dessutom visas upp när fullmaktsblanketten lämnas in till apoteket.

Fullmakter där vårdnadshavare inte kan eller vill skriva under får inte sparas i E-hälsomyndighetens fullmaktsregister. 

Nej, barn under 18 år får inte själva teckna fullmakt, utan det är barnets vårdnadshavare som tecknar fullmakter om det är aktuellt.

Det beror på att barn i åldrarna 13 år till och med 17 år har rätt till ett ökat skydd av sin personliga integritet. Den rätten styrs av offentlighets- och sekretesslagen. Det är därför inte möjligt att logga in med barns e-legitimation och därmed ta del av känsliga personuppgifter.

Om du är inloggad i 1177 Vårdguidens e-tjänster behöver du inte logga in igen i Läkemedelskollen. Det är möjligt tack vare en samordnad identitetshantering mellan tjänsterna och gäller dig som använder någon av de lösningar som Läkemedelskollen accepterar för närvarande: bankID, mobilt bankID och Freja eID plus.

Nationella läkemedelslistan är ett nationellt informationssystem som ger hälso- och sjukvården, apoteken och patienten en gemensam och aktuell bild av patientens förskrivna och uthämtade läkemedel och andra varor (förbrukningsartiklar, teknisk sprit samt livsmedel till barn under 16 år). Registret regleras av lagen om nationell läkemedelslista och tas fram av E-hälsomyndigheten på uppdrag av regeringen.

Lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista och andra lagändringar gäller sedan den 1 maj 2021. Nationella läkemedelslistan ska ge alla tillgång till samma aktuella information om en patients läkemedelsbehandling – vården, apoteken och patienten själv.

Alla system som används för att förskriva eller expediera läkemedel och andra varor till människor ska vara anpassade till Nationella läkemedelslistans nya teknik senast den 1 december 2025. Den nya tekniken medför exempelvis möjlighet att hålla förskrivnings- och uttagsinformationen i registret aktuell. Därför är det först när alla system är anpassade till den nya tekniken som alla fördelar med Nationella läkemedelslistan får effekt.

En stor förbättring är att hälso- och sjukvårdspersonal får möjlighet att se en patients alla recept, så att patienten kan få en bättre och säkrare vård. Tidigare har de bara kunnat se recept som de själva har förskrivit och vilka läkemedel patienten har hämtat ut på apotek – inte recept som patienten har fått hos någon annan vårdgivare. För att få se recepten behöver vårdpersonalen be om patientens samtycke, det vill säga fråga patienten om lov.

Med andra ord ger Nationella läkemedelslistan hälso- och sjukvården, apoteken och patienten en gemensam och aktuell bild av patientens förskrivna och uthämtade läkemedel och andra varor (förbrukningsartiklar, teknisk sprit och livsmedel till barn under 16 år). En uppdaterad lista med patientens förskrivningar och uttag leder till en ökad patientsäkerhet.

Nationella läkemedelslistan ger patienter, personal inom hälso- och sjukvård och personal på apotek en gemensam och aktuell bild av patientens förskrivna och uthämtade läkemedel och andra varor.

Registret ger samlad information om patientens läkemedelsbehandlingar, oavsett var i landet läkemedlet är utskrivet eller uthämtat. 

Förbättrad patientsäkerhet

Felaktig läkemedelsanvändning som dubbelmedicinering, interaktioner och läkemedelsbiverkningar kan upptäckas och åtgärdas vid ordination och expedition.

Effektiva arbetsprocesser

Snabbare läkemedelsgenomgångar i vården med högre kvalitet tack vare färre källor.

Ökad patientdelaktighet

Patienten kan se aktuell information om sina egna läkemedelsbehandlingar och kan påverka vem som får tillgång till informationen.

Försvårar missbruk och manipulation

Patienter kan inte längre röra sig mellan flera läkare för att få olämpliga läkemedel förskrivna.

Förbättrade uppföljningsmöjligheter

Förskrivare får bättre verktyg för att följa upp en patients behandling, till exempel genom att behandlingsorsak införs.

Enligt lag om nationell läkemedelslista ska registret Nationella läkemedelslistan omfatta förskrivna och uthämtade läkemedel och andra varor i Sverige.

E-hälsomyndigheten har så långt det är möjligt tagit höjd för att kunna utveckla Nationella läkemedelslistan med hänsyn till eventuella framtida förändringar i lagstiftningen.

En framtidsfullmakt är en fullmakt som tas med och visas upp när uthämtning sker. Det blir apoteket som avgör om den kan godtas för själva expedieringen eller inte. En framtidsfullmakt kan inte registreras i E-hälsomyndighetens fullmaktsregister.

Avtalet som ni har med Inera reglerar nyttjandet av deras tjänster Pascal och NPÖ. Med E-hälsomyndigheten behöver inget avtal tecknas.

Läs mer: Information kring avtal och allmänna villkor.

Nej, om fullmakten avslutats måste fullmaktsgivaren registrera en ny fullmakt.

Ja, du som fullmaktsgivare kan registrera en fullmakt. Logga in med din e-legitimation och gå vidare till ”Fullmakter för apoteksärenden”. Där kan du registrera en fullmakt till privatpersoner.

Nej, du behöver lämna in en undertecknad blankett på ett apotek. Här hittar du blanketten för fullmakt för vård och omsorg