Här får du svar på dina frågor om KLAS
E-hälsomyndigheten svarar på tekniska användarfrågor
E-hälsomyndigheten ansvarar för teknisk support av KLAS-licenssystem. Till oss kan du vända dig med användarfrågor om KLAS. I våra användarhandledningar kan du själv söka svar på flera av de vanligaste frågorna.
Vid tekniska problem, till exempel med åtkomst till KLAS, ska slutanvändare i första hand kontakta den egna IT-supporten för att utesluta lokala problem.
Om problemet kvarstår ska den egna IT-supporten skicka en felanmälan till E-hälsomyndigheten på: servicedesk@ehalsomyndigheten.se.
Exempel på frågor
- KLAS webbsida fungerar inte, jag har stämt av med vår egen IT-support och problemet är inte lokalt, hur går jag tillväga?
- Länken till biverkningsrapporten fungerar inte, hur ska jag göra?
Läkemedelsverket svarar på frågor om handläggning av licensärenden
För frågor om licensprocessen och regelverk ska du vända dig till Läkemedelsverket. Läkemedelsverket handlägger licensärenden och fattar beslut. Normal handläggningstid är sju arbetsdagar. I vissa fall kan bedömningen ta längre tid, till exempel när den specifika produkten inte tidigare har förekommit på licens. Läkemedelsverket svarar inte privatpersoner om enskilda ärenden utan hänvisar till apoteket.
Kontaktvägar: licensgruppen@lakemedelsverket.se eller telefon 018-17 46 60.
Läs mer på Läkemedelsverkets webbsida om licenser för läkemedel (öppnas i nytt fönster).
Exempel på frågor
- Varför blev inte min licensansökan beviljad, kan jag överklaga beslutet?
- Jag förstår inte vad jag behöver komplettera i min licensmotivering?
Apoteket svarar på frågor om ansökan och om licensläkemedel är tillgängliga
Det är apotek som ansöker om licens och som svarar på frågor som rör tillgänglighet för licensläkemedel, leveranstider för licensläkemedlet och om ansökan om en licens har blivit godkänd.
Exempel på frågor
- Finns licensläkemedlet att beställa?
- Hur lång leveranstid har licensläkemedlet?