Fyra fakta om nationell digital infrastruktur och utbyte av hälsodata

Nationell digital infrastruktur knyter samman system och aktörer för att underlätta säker och effektiv delning av hälsodata, vilket gynnar både patienter och medarbetare i vården.

1. Skapar förutsättningar för att dela hälsodata

Huvudsyftet med den nationella digitala infrastrukturen är att knyta samman vårdsektorns aktörer i Sverige, och att kunna dela hälsodata på ett säkert och effektivt sätt mellan de olika aktörerna.

Sverige ska kunna leva upp till kraven i den europeiska hälsodataförordningen (EHDS), så att svenska medborgares rättigheter och tillgång till hälso- och sjukvård i hela EU tillgodoses.

2. Staten tar ansvar över helheten

Staten förväntas ta ett större ansvar för att uppfylla de krav som ställs i EHDS. E‑hälsomyndigheten är redan i dag nationell kontaktpunkt mot EU, och driver nära samarbeten med vårdsektorns olika aktörer. Den svenska regeringen har gett myndigheten uppdraget att påbörja utvecklingen av de komponenter som krävs för att Sverige ska leva upp till bestämmelserna i EHDS om primäranvändning. 

Inledningsvis gäller det primäranvändning av hälsodata som e-recept och patientöversikter som ska kunna utbytas mellan alla EU-länder, samt ge patienten tillgång och kontroll över sin egna data.

3. Stärkta samarbeten

Samarbete och samordning mellan hälso- och sjukvårdssektorns alla aktörer kommer att vara en grundläggande förutsättningarna för att vi ska lyckas med den nationella digitala infrastrukturen.

Det förutsätter ett nära samarbete med såväl kommuner och regioner, som privata vårdgivare, samt industrin, näringslivet, akademin, apotek.

4. Nya lösningar – inte nya system

Den nationella digitala infrastrukturen handlar inte om att bygga nya vårdinformationsystem eller journalsystem. I stället handlar det om att utarbeta och fastställa gemensamma standarder och digitala gränssnitt (API:er), som möjliggör att hälsodata kan utbytas mellan olika plattformar, systemlösningar och vårdgivare.