Frågor och svar
Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.
För att förnya ditt recept på nätet kan du logga in på 1177.se. Där kan du skicka en digital förfrågan om att förnya receptet.
Det finns mottagningar som inte förnyar recept via nätet. Då behöver du kontakta din mottagning genom att till exempel ringa till mottagningen.
Det går inte att förnya recept på Läkemedelskollen. Läs mer om att förnya recept hos 1177.se.
Ja, som förvaltare får du registrera fullmakt för den du är förvaltare åt, både med en vårdenhet och med en privatperson. Det går endast att göra detta via blankett. Fyll i blanketten och lämna in den på valfritt apotek. Ta med legitimation och ett intyg som bevisar att du är förvaltare åt personen. Av intyget ska det framgå att uppdraget omfattar att ”sörja för person”, det innebär att du har rätt att lämna fullmakt för apoteksärenden för din huvudmans räkning.
Du kan gå till ett apotek för att avsluta eller återkalla din fullmakt. Apoteket behöver vara anslutet till E-hälsomyndighetens tjänst för fullmaktshantering, men det är de allra flesta apotek idag.
En avslutad fullmakt sparas i 12 månader efter datum för avslut, sedan tas den bort.
Från och med den 1 juni 2020 är giltighetstiden som längst fyra år. Fullmaktsgivaren väljer själv hur länge fullmakten ska vara giltig när hen registrerar den.
Fullmakten kan när som helst återkallas av antingen fullmaktsgivaren eller ombudet. Fullmakten avslutas automatiskt om fullmaktsgivaren eller ombudet avlider, eller får skyddad identitet.
Kontakta Statistiska centralbyrån alternativt er kommun eller region.
CFAR-nummer är ett arbetsställes åttasiffriga identitet. Det tilldelas arbetsstället av Statistiska centralbyråns företagsregister.
Barnfullmakter är giltiga som längst fyra år, eller fram tills barnet fyller 18 år.
Alla privatpersoner och alla som arbetar på en vård- och omsorgsenhet kan lämna in en påskriven fullmaktsblankett till valfritt apotek. Vanligast är att vårdenheten själv lämnar in blanketten.
Det finns tre fullmaktsblanketter som gäller vård och omsorg:
- Fullmakt vård och omsorg
- Fullmakt vård och omsorg vårdnadshavare till barn
- Vårdenhet för hantering av fullmakter mot vård och omsorg
De första två innebär att vården får fullmakt för en privatperson. Då ska apoteket kontrollera och notera legitimation både för fullmaktsgivaren och den anställda som lämnar in blanketten.
Den tredje blanketten innebär att vårdenheten ger anställda rätt att använda en fullmakt som är utställd till vårdenheten. I detta fall kontrolleras och noteras legitimation för den anställda som lämnar in blanketten. Om en annan anställd än verksamhetsansvarig lämnar in blanketten ska bådas legitimation visas upp.
När du har fyllt i en fullmaktsblankett kan du lämna in den på valfritt apotek. Apoteket måste vara anslutet till E-hälsomyndighetens tjänst för fullmaktshantering, vilket nästan alla apotek är i dag.
Om en person inte själv kan skriva under en fullmakt, men förstår innebörden av den, kan personen ändå lämna fullmakt. Villkoret är att fullmakten måste bevittnas av två personer. Sedan kan antingen fullmaktsgivaren eller ombudet gå till ett apotek och få fullmakten registrerad.
Fullmaktsgivarens legitimation ska visas upp när blanketten lämnas in. Om det är fullmaktstagaren som lämnar in blanketten ska även hen visa upp legitimation.
E-hälsomyndighetens digitala fullmaktsregister innehåller inte fullmakter från god man.
Myndigheten ställer inga krav på att en fullmakt måste vara digital, det vill säga en fullmakt behöver inte registreras i E‑hälsomyndighetens fullmaktsregister. Fullmakt är inte heller ett krav för att apoteken ska kunna lämna ut läkemedel till ett ombud. Det finns inte några föreskrifter som reglerar att det måste finnas en fullmakt för att ett recept ska kunna expedieras eller hur identitetskontrollen av den som ska hämta ut läkemedel ska gå till.
Det är alltid upp till apotekspersonalen att ta ställning till vilka kontroller som behöver göras i det enskilda fallet för att de ska kunna försäkra sig om att de lämnar ut läkemedel till rätt person. Kontakta aktuellt apotek för att diskutera hur situationen kan lösas när digital fullmakt saknas eller inte kan registreras.
Närmaste apotek eller din förskrivare (oftast läkaren). De kan svara på frågor om recept, högkostnadsskydd och dina uthämtade läkemedel.
Registerutdrag kan behövas i vissa försäkringsärenden. Använd vår e-tjänst Läkemedelskollen för att snabbt och enkelt hämta hem rätt registerutdrag.
Till ett djurförsäkringsärende kan du istället behöva presentera kvitton från apoteket. Registerutdrag från E-hälsomyndigheten gäller inte. Saknar du kvitto/receptspecifikation kan det apotek där läkemedlet expedierades ha möjlighet att skriva ut en kopia på receptspecifikationen upp till tre månader efter köptillfället.
Det beror på att barn i åldrarna 13 år till och med 17 år har rätt till ett ökat skydd av sin personliga integritet. Den rätten styrs av offentlighets- och sekretesslagen.
Det här gäller för att ta del av ditt barns receptinformation
Ett recept är giltigt som längst i ett år. När giltighetstiden har passerats blir receptet utgånget. Då kan du inte längre hämta ut läkemedlet på receptet. Kontakta förskrivaren om du behöver ett nytt recept.
-
För att kunna använda Läkemedelskollen måste du vara minst 18 år och ha en godkänd e-legitimation.
-
Du måste tillåta att kakor (cookies) lagras på datorn/mobilen/plattan. Prova att rensa kakor om ni är flera som använder samma dator.
- Kontrollera även att du angivit rätt personnummer och har startat applikationen för mobilt bankID i rätt mobila enhet.
Ja, så länge du har en giltig e-legitimation går det bra.
Det beror på vad för slags e-legitimation du har på tjänstekortet. Läkemedelskollen accepterar för närvarande bank-id, mobilt bank-id och Freja e-id plus.
På vissa tjänstekort kan det finnas flera typer av e-legitimationer. Så länge en av legitimationerna motsvarar kraven går det att logga in med den.
Detta är en säkerhetsåtgärd för att se till att inte webbläsaren har kvar kakor eller annat som gör att du inte är helt utloggad. Detta är extra viktigt om du använder en delad dator.
För att logga in i Läkemedelskollen behöver du använda någon av följande e-legitimationer.
Mobilt bank-id
Mobilt bank-id innebär att du har din e-legitimation i en mobiltelefon eller surfplatta. För att du ska kunna använda mobilt bank-id krävs att du har installerat bank-id säkerhetsapp. Giltighetstiden för mobilt bank-id är högst 5 år
Bank-id på fil
Bank-id på fil innebär att e-legitimationen skapas på din dator och används där. För att du ska kunna använda bank-id på fil krävs att du har en installerad programvara på datorn, bank-id säkerhetsprogram (BISP). För bank-id på fil är giltighetstiden upp till 2 år.
Bank-id på kort
För bank-id på kort krävs, förutom bank-id säkerhetsprogram, även att du har en kortläsare och drivrutiner för kortläsaren. Giltighetstiden för bank-id på kort är högst 5 år.
Freja+
Freja+ är en svensk e-legitimation som du kan ha i mobil eller surfplatta. Du laddar enkelt ner applikationen via Google Play eller App store. För att aktivera Freja+ så behöver du identifiera dig på ett ATG-ombud för att styrka din identitet.
Beställa e-legitimation
Du beställer e-legitimationen antingen via din bank eller genom att ansöka om en id-kort med e-legitimation hos Skatteverket.
- 1
- 2
- 3
- 4
- …
- 13
- chevron_right